Komisja ds. Kontroli Państwowej na posiedzeniu 28 grudnia 2023 r. bez głosu sprzeciwu pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2024 rok. Szczegółową informację o przyszłorocznym budżecie PIP przedstawił Jarosław Leśniewski, zastępca Głównego Inspektora Pracy.
Wydatki inspekcji na 2024 rok zaplanowane zostały w kwocie 551 mln 478 tys. zł i są wyższe od wydatków określonych w ustawie budżetowej na rok 2023 o 21,6%.
Dochody na 2024 r. zostały oszacowane na kwotę 3 mln 7 tys. zł – wyższą od planu na 2023 rok o 535 tys. zł. Wynika to z zaplanowania wyższych dochodów z tytułu wpływów ze sprzedaży składników majątkowych oraz grzywien i kar pieniężnych od osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych.
Jeżeli chodzi o wydatki osobowe, tj. o fundusz wynagrodzeń, to zaplanowany został wzrost o 22,1%. Wynika to z przyjętego wzrostu wynagrodzeń pracowników inspekcji (z wyłączeniem osób objętych mnożnikowym systemem wynagradzania) o 20%,tj. zwiększenie o 12,3% zgodnie z zapowiedzią premiera z dnia 28 września 2023 r. o wzroście wynagrodzeń dla sfery budżetowej oraz o dodatkowe 7,7 p.p., co stanowi element planowanego na najbliższe lata stopniowego przywracania atrakcyjności wynagrodzeń w PIP, zwłaszcza w grupie inspektorów pracy, niezbędnego dla skutecznego funkcjonowania inspekcji
W celu prawidłowej realizacji nowych zadań nałożonych lub planowanych do nałożenia na PIP przewidziano wzrost zatrudnienia o 50 etatów, do poziomu 2810 etatów.
Potrzeba zwiększenia zatrudnienia w urzędzie związana jest z projektem ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, w którym przewiduje się, że rolę organu centralnego będzie pełniła Państwowa Inspekcja Pracy. Urząd miałby pełnić dwojaką rolę: organu przyjmującego zgłoszenia zewnętrzne o naruszeniach prawa w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 projektowanej ustawy oraz organu udzielającego informacji i wsparcia zgłaszającym naruszenia prawa. Realizacja zadań w ramach tej ustawy nie pozostaje w kompetencjach Państwowej Inspekcji Pracy, na co urząd zwracał uwagę podczas prac nad tą ustawą.
Państwowa Inspekcja Pracy w obszarach objętych projektowaną ustawą nie dysponuje specjalistami o odpowiednich kwalifikacjach, a także odpowiednimi pomieszczeniami i odrębnym, bezpiecznym – dedykowanym do tego zadania – systemem teleinformatycznym. Mimo tych zastrzeżeń zadanie to przewidziano w zadaniach Państwowej Inspekcji Pracy. W związku z powyższym urząd musi zatrudnić 30 nowych pracowników – podkreślił Jarosław Leśniewski.
Ponadto w 2024 r. Państwowa Inspekcja Pracy realizować będzie nowe zadania będące konsekwencją objęcia przepisami o delegowaniu pracowników kierowców świadczących pracę w międzynarodowym transporcie drogowym. Dodatkowe zadania związane będą m.in. z prowadzeniem kontroli warunków zatrudnienia kierowców delegowanych do pracy w Polsce oraz prawidłowości procesów delegowania. W związku z powyższym urząd planuje zwiększyć zatrudnienie o dodatkowe 20 etatów.
W posiedzeniu Komisji Państwową Inspekcję pracy reprezentowali także: Grażyna Witkowska, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów GIP, Katarzyna Cichy, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów, Ewa Wawrzyniak, dyrektor Departamentu Organizacyjnego, Artur Sobota, dyrektor Departamentu Prewencji i Promocji, Wojciech Gonciarz, dyrektor Departamentu Prawnego i Piotr Kopeć, dyrektor Departamentu Informatyki.