W sytuacji gdy wykonywana przez pracownika praca związana jest z pracą przed komputerem (praca polegająca na wprowadzaniu danych, opracowywaniu dokumentacji, sporządzaniu faktur itp.) stanowisko pracy powinno być zorganizowane w sposób minimalizujący negatywny wpływ tej pracy na zdrowie pracownika.
Zgodnie z pkt 2.2 załącznika do rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (a także zgodnie z zasadami ergonomii), górna krawędź monitora ekranowego powinna znajdować się na poziomie oczu pracownika (niezależnie, czy będzie to monitor stacjonarny, posiadający regulację wysokości, czy monitor będący elementem laptopa z dodatkową podstawą pod laptopa umożliwiającą regulację) – celem takiego ustawienia monitora jest przede wszystkim zminimalizowanie ryzyka wystąpienia dolegliwości mięśniowo-szkieletowych odcinka szyjnego kręgosłupa oraz ograniczenie obciążenia narządu wzroku.
PODSTAWA PRAWNA:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148 poz. 973, z późn. zm.)