Z myślą o młodych osobach w wieku 14-24 lata, które wkrótce wejdą na rynek pracy lub już szukają pierwszej pracy Państwowa Inspekcja Pracy przygotowała ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną.
Więcej o kampanii na stronie www.prawawpracy.pl
Geneza kampanii
Według Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) prawdopodobieństwo poważnego wypadku w pracy jest wyższe w przypadku osób w wieku 18–24 lata niż starszych pracowników. Młodsi pracownicy mogą być narażeni na złe warunki pracy, prowadzące do rozwoju chorób zawodowych jeszcze w młodości lub na późniejszym etapie życia. Młodym pracownikom może brakować doświadczenia, a często również dojrzałości fizycznej i psychicznej. Nie zawsze traktują oni poważnie zagrożenia. Wśród innych czynników, które narażają młodych ludzi na większe ryzyko, można wymienić:
- niedostateczne umiejętności i przeszkolenie,
- brak świadomości swoich praw i obowiązków pracodawcy,
- brak pewności siebie, aby wyrażać swoje opinie i egzekwować prawa,
- lekceważenie przez pracodawców konieczności zapewnienia młodym pracownikom dodatkowej ochrony.
Cele kampanii:
- Upowszechnianie wiedzy o przepisach prawa pracy dotyczące zatrudniania.
- Kształtowanie świadomości zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy.
- Informowanie o możliwościach skorzystania z pomocy merytorycznej udzielanej przez Państwową Inspekcję Pracy przy eliminowaniu nieprawidłowości w zatrudnieniu.
- Tworzenie kultury bezpieczeństwa wśród młodych pracowników, poprzez kreowanie postaw i wartości związanych z eliminowaniem ryzyka zawodowego.
Główne działania:
- Program edukacyjny „Kultura bezpieczeństwa” w szkołach ponadpodstawowych, w tym na wyższych uczelniach.
- Działania w mediach upowszechniające wśród młodzieży wiedzę z zakresu prawa pracy i bhp.
- Konkursy wiedzy z dziedziny prawa pracy.
- Wydawnictwa edukacyjne i inicjatywy popularyzacyjne, jak targi, dni kariery.
- Seminaria, konferencje, spotkania informacyjne – przy współudziale partnerów.