Jesteś na stronie Państwowej Inspekcji Pracy

Wybierz Okręgowy Inspektorat Pracy

Dodano: 28 grudnia 2023
2:44 minut
Reprezentacja GIP na posiedzeniu KOP 28.12.2023 r.

Komisja ds. Kontroli Państwowej na posiedzeniu 28 grudnia 2023 r. bez głosu sprzeciwu pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na 2024 rok. Szczegółową informację o przyszłorocznym budżecie PIP przedstawił Jarosław Leśniewski, zastępca Głównego Inspektora Pracy.

Wydatki inspekcji na 2024 rok zaplanowane zostały w kwocie 551 mln 478 tys. zł i są wyższe od wydatków określonych w ustawie budżetowej na rok 2023 o 21,6%.

Dochody na 2024 r. zostały oszacowane na kwotę 3 mln 7 tys. zł – wyższą od planu na 2023 rok o 535 tys. zł. Wynika to z zaplanowania wyższych dochodów z tytułu wpływów ze sprzedaży składników majątkowych oraz grzywien i kar pieniężnych od osób fizycznych, prawnych i innych jednostek organizacyjnych.

Jeżeli chodzi o wydatki osobowe, tj. o fundusz wynagrodzeń, to zaplanowany został wzrost o 22,1%. Wynika to z przyjętego wzrostu wynagrodzeń pracowników inspekcji (z wyłączeniem osób objętych mnożnikowym systemem wynagradzania) o 20%,tj. zwiększenie o 12,3% zgodnie z zapowiedzią premiera z dnia 28 września 2023 r. o wzroście wynagrodzeń dla sfery budżetowej oraz o dodatkowe 7,7 p.p., co stanowi element planowanego na najbliższe lata stopniowego przywracania atrakcyjności wynagrodzeń w PIP, zwłaszcza w grupie inspektorów pracy, niezbędnego dla skutecznego funkcjonowania inspekcji

W celu prawidłowej realizacji nowych zadań nałożonych lub planowanych do nałożenia na PIP przewidziano wzrost zatrudnienia o 50 etatów, do poziomu 2810 etatów. 

Potrzeba zwiększenia zatrudnienia w urzędzie związana jest z projektem ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, w którym przewiduje się, że rolę organu centralnego będzie pełniła Państwowa Inspekcja Pracy. Urząd miałby pełnić dwojaką rolę: organu przyjmującego zgłoszenia zewnętrzne o naruszeniach prawa w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 projektowanej ustawy oraz organu udzielającego informacji i wsparcia zgłaszającym naruszenia prawa. Realizacja zadań w ramach tej ustawy nie pozostaje w kompetencjach Państwowej Inspekcji Pracy, na co urząd zwracał uwagę podczas prac nad tą ustawą.

Państwowa Inspekcja Pracy w obszarach objętych projektowaną ustawą nie dysponuje specjalistami o odpowiednich kwalifikacjach, a także odpowiednimi pomieszczeniami i odrębnym, bezpiecznym – dedykowanym do tego zadania – systemem teleinformatycznym. Mimo tych zastrzeżeń zadanie to przewidziano w zadaniach Państwowej Inspekcji Pracy. W związku z powyższym urząd musi zatrudnić 30 nowych pracowników – podkreślił Jarosław Leśniewski.

Ponadto w 2024 r. Państwowa Inspekcja Pracy realizować będzie nowe zadania będące konsekwencją objęcia przepisami o delegowaniu pracowników kierowców świadczących pracę w międzynarodowym transporcie drogowym. Dodatkowe zadania związane będą m.in. z prowadzeniem kontroli warunków zatrudnienia kierowców delegowanych do pracy w Polsce oraz prawidłowości procesów delegowania. W związku z powyższym urząd planuje zwiększyć zatrudnienie o dodatkowe 20 etatów.

W posiedzeniu Komisji Państwową Inspekcję pracy reprezentowali także: Grażyna Witkowska, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów GIP, Katarzyna Cichy, zastępca dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów, Ewa Wawrzyniak, dyrektor Departamentu Organizacyjnego, Artur Sobota, dyrektor Departamentu Prewencji i Promocji, Wojciech Gonciarz, dyrektor Departamentu Prawnego i Piotr Kopeć, dyrektor Departamentu Informatyki.

 

 

 

Zobacz magazyn Inspektor Pracy

Zobacz również

Szukaj

Logo PIP

Menu